Borta bra...
Hej, nu är vi hemma i Sverige igen, har tvättat en jättehög, ätit svensk pizza och filmjölk, premiärkört motorcyklarna och avverkat första arbetsdagen. Vi har haft en fantastisk resa, men det är skönt att vara hemma igen och även om det gott kunde få vara lite varmare så är det ändå vår nu.
Vi tänkte avsluta med att utifrån våra egna erfarenheter ge lite tips för andra som eventuellt är sugna på att ge sig ut till sydostasien.
För det första. Åk med ett schysst flygbolag. Det är långa resor och bekvämlighet och underhållning ombord gör mycket för hur man känner sig när man kommer fram.
Växla bara in lite fickpengar i Sverige till respektive land ni ska besöka. Resten av pengarna tar man enklast ut i bankomater. Resecheckar är döda.
Ingår en stopover i biljetten, så kolla upp om det är några förmåner kopplade till den. Vi nappade på Singapore Airlines stopover-erbjudande och kunde bo för 500 kronor natten på ett riktigt bra hotell mitt i stan och dessutom ingick freebees och rabattkuponger till en massa sevärdheter i Singapore. Det var otroligt prisvärt.
Skor och kläder är billigt eller billigare i Singapore och Malaysia, men är man som jag en högrest kvinna med 40 i skor så får man räkna med ett klart begränsat utbud.
Elektronik är fortfarande prisvärt på de här breddgraderna även om skillnaderna säkert har minimerats. Det är rimligt att räkna med 70-80 % av priset i Sverige. I Singapore och Malaysia så är prutning mer eller mindre kutym, men i Japan är det helt enkelt uteslutet. Taxfree är dock möjligt att få i många butiker i Tokyo och Kyoto, men skatten är bara 5% så det är inte så stor skillnad.
Riktiga fynd i Japan är bra kockknivar. Vi köpte ett par Globalknivar som bara kostade hälften av vad de betingar hemma. Är man på jakt efter begagnade kameradelar finns det också en stor marknad för detta. Akihabara är det officiella elektronikdistriktet i Tokyo, men även i Shinjunku finns ett par riktigt stora kamerabutiker, t.ex. Yodobashi. Kyoto har också en del kameraaffärer och Kurt fyndade ett begagnat objektiv. Prisnivån allmänt i Japan är inte så hög som jag inbillar mig att många tror. Schyssta hotell kan fås för 700 SEK per rum och natt, maten varierar från 30 SEK för en väl tilltagen, men enklare nudel- eller risrätt till ca 500 SEK för till exempel sukiyaki. McDonalds är alltid räddningen när inget annat står till buds och även här är det billigare än i Sverige.
I Japan får man vara beredd på att få pratar engelska och att många skyltar också saknar engelsk transkribering. Ta med guideböcker och skaffa en bra karta på flygplatsen eller turistbyrån, för den kommer att behövas. Japaner är oerhört service minded och kommer trots språkförbistringar att försöka hjälpa till om man är vilse och ibland kan man ha turen att de även kan några ord på engelska. Kommunikationen underlättas av att man tar med sig en liten parlör och lär sig några grundläggande fraser som till exempel Tack så mycket, goddag, adjö, tack det var mycket gott (kommer man att få anledning att säga ofta!), kan vi få betala, kan jag få boka en biljett.
Vet man hur man ska åka är det en riktigt bra idé att förboka hotell i Japan långt i förväg. Väl på plats kan det vara svårt att hitta, göra sig förstådd och dessutom kommer man lättare in i landet om man vid Immigration kan ange var man ska bo första natten. Ett annat tips är att på Narita flygplats använda sig av hotellbokningsservicen. Vi gjorde det för vår andra natt och fick på så vis tag i ett prisvärt boende. I april är det säsong för körsbärsblomning och då är trycket på hotellen extra hårt. Även japanerna turistar då, framförallt i Kyoto. En tidig förbokning är återigen nyckeln.
Kommer man att åka runt i landet lönar det sig att fixa ett Japan Railpass för en vecka eller två beroende på hur länge man ska stanna. Det går bara att lösas i utlandet och inte när man väl kommer till Japan. På flygplatsen byter man in sin check mot ett tågkort och sedan får man åka obegränsat på alla linjer Japan rail driver. Det inkluderar Shinkansen mellan städer och även för att ta sig inom Tokyo. Vi upplevde det som otroligt smidigt att ha ett railpass och utnyttjade det mycket. Det enda man ska tänka på är att det kan vara bra att boka plats på Shinkansen innan man åker iväg. Det finns oreserverade platser tillgängliga, men det kostar inget att reservera säten så det kan det vara värt.
När man betalar på restauranger i Japan sker det nästan alltid i kassan vid utgången. Man lämnar inga pengar på bordet och dricks är ovanligt. På vissa enklare nudelställen finns det automater precis när man kommer in med bilder på vilka maträtter som serveras. Mata in pengar, tryck på knappen för den maträtt du vill ha och lämna lappen som kommer ut till personalen bakom bardisken. Enkelt och smidigt.
Angående Internetuppkoppling: För att komma runt åäö-problemet när man reser utomlands (det finns helt enkelt inga åäö på utländska tangentbord) kan man göra som vi gjorde. Det finns nämligen en funktion i Windows där man håller in Alt-tangenten och slår en sifferkombination på det numeriska tangentbordet längst till höger. Beroende på vilken kombination man slår in så dyker det upp olika tecken, även sådana som inte finns på det lokala tangentbordet. Som exempel kan nämnas å som motsvaras av koden 0229 eller ö som är 0246. Vi hade skrivit upp alla koderna (åäöÅÄÖ) på ett litet kort som vi laminerade och hade i plånboken. När vi sedan skulle maila eller blogga skrev vi först hela texten i programmet notepad som finns på i stort sett alla Windowsdatorer, och använde sedan funktionen Sök/Ersätt för att byta ut alla knasiga tecken som blev när vi skrev åäö mot de riktiga. Sedan är det bara att kopiera in texten i sitt mailprogram eller bloggdito.
Till sist: var inte rädd för att prova de lokala köken! Här finns så mycket gott att upptäcka att det vore synd att bara komma hem med hamburgare i magen. Och allt är inte fisk i Japan, utan det finns gott om biff och fläsk i många rätter.
Våra sorterade (censurerade..) bilder kommer vi så snart vi hinner att lägga upp för allmänt beskådande på nätet, men vi återkommer om länken hit. Tack till er alla som följt oss, läst och kommit med inlägg som förgyllt vår resa. Vi hörs. /Kurt och Anna-Lena

